Innholdsmarkedsføring - Hva er det og hvordan lykkes - Contxt.no

Hva er innholdsmarkedsføring og hvordan lykkes

innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsstrategi som går ut på å lage innhold (tekst, bilder og lyd) for å skape salg. Innholdet skal utdanne potensielle kunder, og bygge tillit gjennom å løse problemene deres.

Innholdsmarkedsføring er egentlig en gammel markedsføringsteknikk. Det første dokumenterte tilfellet av innholdsmarkedsføring finner vi i 1732, da Benjamin Franklin begynte å utgi den årlige almanakken Poor Richard’s Almanack. Hensikten var å promotere egen trykkerivirksomhet.

Men først i de senere årene, etter at blogging ble vanlig, har vi fått begrepet “content marketing”, altså innholdsmarkedsføring.

Hvordan skiller innholdsmarkedsføring seg fra andre former for markedsføring?

Til forskjell fra tradisjonell reklame, sikter innholdsmarkedsføring seg inn mot at kundene finner deg gjennom å søke informasjon basert på et behov eller et ønske.

Innholdsmarkedsføring fokuserer på å fortelle historier som fenger og skaper interesse for noe mer. Dette skal skje på målgruppens egne premisser og i deres eget tempo.

Innholdsmarkedsføring handler også om å bygge relasjoner med potensielle kunder over tid. Du må tilby innhold av verdi, over tid, og som en konsekvens får du flere kunder og oppdrag.

Hvordan lykkes du med innholdsmarkedsføring?

Det finnes ikke noen “oppskrift” for innholdsmarkedsføring som alle kan bruke og få suksess med. Men det finnes noen felles prinsipper du kan ta utgangspunkt i.

  1. Lag innhold som fokuserer på et problem målgruppen din har.
  2. Lag innhold som viser løsningen på problemet.
  3. Koble løsningen opp mot dine produkter og tjenester.

Ved å lage innhold som fokuserer på et problem, får du oppmerksomheten til de som har problemet. Ved å vise løsningen, bygger du tillit.

Kundereisen: Veien fra tanke til handling

En annen måte å forklare dette, er ved å ta utgangspunkt i kundereisen. Du kartlegger informasjonsbehovet de har, fra før de vet at de har et behov, til de blir betalende kunder.

Kundereisen kan deles inn i følgende faser:

  1. Ubevisst forhold til problem
  2. Bevisst forhold til problem
  3. Løsningsbevisst
  4. Produktbevisst
  5. Beslutningsklar

Når du har kartlagt kundereisen, lager du innhold som er relevant for kundene dine i de ulike fasene.

Hva slags innhold bør du lage?

Avhengig av hvilken oppgave innholdsmarkedsføringen skal løse, kan ulike typer innhold benyttes. De vanligste er:

  • Bloggartikler
  • Nyhetsbrev
  • Videoer
  • Podcaster
  • Whitepapers

I tillegg benyttes ofte:

  • Informasjonsgrafikk
  • Quiz
  • Kundecase
  • Veiledninger
  • Programvare
  • Spill
  • Webinarer
  • Intervjuer
  • Presentasjoner

Det finnes ingen fasit for hva du skal benytte. Men du bør tenke på hvorvidt det gir målgruppen verdi, og hvordan innholdet passer inn i kundereisen deres.

Fordeler med innholdsmarkedsføring

Det er mange fordeler med innholdsmarkedsføring. Terskelen for å komme i gang er relativt lav. Du kan raskt begynne å lage innhold selv, hvis du har tid og ressurser i egen organisasjon. Men du kan også benytte eksterne eksperter til å gjøre det for deg.

Effekten av innholdsmarkedsføring er målbar

Ved å benytte analyseverktøy som Google Analytics, får du et detaljert bilde av hvordan målgruppen din reagerer på innholdet. Dette er verdifullt. Du får svar på hva som fungerer, og hva du må endre på for å oppnå ønsket effekt

Innhold skaper synlighet

Alt innhold på internett blir indeksert i søkemotorer som Google. Jo mer innhold du lager, dess mer eksponering får du. Googles jobb er å finne det mest relevante innholdet til hvert enkelt søk. Lager du innhold av høy kvalitet, får du god eksponering.

For å se hvor mange som søker etter dine produkter i Google, kan du bruke verktøy som Ubersuggest eller Google Keyword Planner.

Innholdsmarkedsføring gir økt nettsidetrafikk

En konsekvens av økt synlighet, er mer nettsidetrafikk. Jo mer innhold du har indeksert i søkemotorer, og jo mer innholdet ditt blir eksponert i sosiale medier, dess mer trafikk får du.

Dersom du i tillegg har dedikerte landingssider som du sender trafikken videre til, vil du oppleve at du over tid mottar flere leads og henvendelser.

Når du har knekt koden for hva slags type innhold målgruppen din vil ha, blir dette et numbers game: Mer innhold => økt synlighet => økt trafikk => økt salg 

Hvilke verktøy bør du benytte?

For å jobbe effektivt med innholdsmarkedsføring, finnes det noen verktøy du bør bruke. Disse verktøyene skal spare deg for tid, og maksimere effekten av innholdsproduksjonen.

Analyseverktøy

Google Analytics (gratis)

Et verktøy som forteller hvordan nettsiden din brukes.

  • Hvor mange besøkende har du?
  • Hvor kommer de fra?
  • Hvordan navigerer de på siden din?
  • Hvor mange konverteringer har du?

Google Search Console (gratis)

Et verktøy orteller deg om “helsetilstanden” til nettsiden din. Det viser hvor ulike undersider/URL’er på nettsiden er plassert i Google, og hvilke søkeord som gir deg trafikk.

Heatmap (gratis – men du betaler dersom du ønsker ekstra funksjonalitet)

Et verktøy som genererer “varmekart” som viser hvor besøkende klikker og scroller, og hvordan de avslutter besøket.

Automatisering av prosesser

Etterhvert som innholdsproduksjonen din begynner å gi resultater, blir det flere oppgaver å holde styr på. Men det finnes en del automatiseringsverktøy (marketing automation tools) som forenkler dette arbeidet.

Her er noen av de:

Hubspot er det mest kjente av disse. Det er en alt-i-ett-plattform laget for bedrifter som driver med innholdsmarkedsføring. Det inneholder en rekke funksjoner som hjelper deg å jobbe mer effektivt med innhold.

Andre verktøy som tilbyr lignende funksjonalitet er Marketo, Infusionsoft, Bitrix24 og Pardot. Hvis du vil lese mer om markedsføringsverktøy, finner du en stor oversikt her.

Dersom du ønsker å komme i gang med innholdsmarkedsføring, bør du begynne med å lage en innholdsstrategi. Her kan du lese mer om hvordan du lager din egen innholdsstrategi.

 

Om innholdsprodusenten

Hei, jeg heter Sturla, og er markedssjef i Contxt. Du kan se alle artikler jeg har skrevet her. Send gjerne en E-post hvis du vil komme i kontakt med meg.

>