Off-site SEO - Hva er det og hvordan få resultater? - Contxt.no

Off-site SEO – Hva er det?

off-site optimalisering

Off-site SEO, eller off-page som det også kalles, handler om det som skjer utenfor nettsiden din. Hvordan andre oppfatter den og forholder seg til den. I denne artikkelen tar vi for oss hva off-site SEO handler om, og hvordan du kan påvirke det.

Hvis du ønsker mer informasjon om søkemotoroptimalisering, se følgende artikler:

Søkemotoroptimalisering

On-site optimalisering

Tillit og autoritet

Hvis vi skal bruke to ord for å definere off-site SEO, er det tillit og autoritet. Det er nemlig det off-site SEO handler om. Nettsider som blir ansett som autoriteter innenfor sitt fagfelt, og som er ansett som pålitelige, oppnår god synlighet i søkemotorer. Den viktigste ingrediensen i dette er godt innhold og inngående linker.

Det som skjer når du lager godt innhold, er at andre nettsider ønsker å linke til det. Det blir brukt som referanser i ulike spørsmål, og andre har ingenting imot å identifisere seg med det. Linker kommer vi tilbake til senere i artikkelen.

Bruksmønster

En viktig off-site SEO faktor er hvordan besøkende bruker nettsiden din.

Google vurderer

  • Hvor lenge er besøkende på siden?
  • Hvordan navigerer de på siden? Er de innom mer enn en URL?
  • Har de noen interaksjon med innholdet?

Dersom Google ser at ditt innhold kommer bedre ut enn sider med tilsvarende innhold, teller dette i din favør. God on-site optimalisering er avgjørende for besøkendes bruksmønster. Det er ikke bare innholdet som påvirker brukerne. Brukervennligheten er avgjørende for hvordan siden din blir brukt.

Det er derfor viktig at du tar deg tid til å analysere effekten innholdet ditt har. Du bør se om besøkende har det bruksmønsteret du forventet at de skulle ha. Har du for eksempel en lang artikkel på 1500 ord, og besøkende forsvinner etter 20 sekunder, er dette et tegn på at innholdet ikke faller i smak.

Mange går i den fellen at de skriver innhold for at søkemotorer skal se at de gjør det, for å nå høyere i søkeresultatene. Og så glemmer de kundene. Man er nødt til å ta begge seriøst. Kvantitet uten kvalitet lurer ikke søkemotorene lenger, og det lurer ihvertfall ikke kundene.

Inngående linker

Inngående linker har alltid vært en viktig rankingfaktor i Google. Men alle linker er ikke like verdifulle. Det er mange faktorer som avgjør om en link gir deg økt synlighet.

Relevans

Relevans er viktig. Nettsiden det linkes fra bør ha relevans i forhold til din nettside. Dersom den ikke har det, mister linken verdi.

Autoritet

Autoriteten til nettsiden det linkes fra er også viktig. Hvis denne har mer autoritet enn din nettside, så er verdien av linken større.

Google anser linker fra nettsider med autoritet som et tegn på tillit. Nettsider med gode, relevante linker får bedre plassering i søkeresultatene enn de som ikke har det, dersom innholdet ellers er likt.

Ferskhet

Hvor fersk linken er, spiller også inn. Linker du har hatt i mange år, spesielt fra nettsider hvor innholdet ikke har blitt oppdatert, mister verdi.

Antall

Antall utgående linker fra URL-en det linkes fra har betydning. Færre utgående linker, gir økt verdi pr link.

Autoritet

Det kan også være forskjell på autoriteten til et domene og en spesifikk URL på domenet. Et domene kan ha stor autoritet, samtidig som den spesifikke URL-en har liten autoritet. Eller motsatt.

En annen årsak til at inngående linker er viktig, er at summen av linker til dine URL-er bidrar til å gi domenet autoritet. Ved at du har et domene som i seg selv har høy autoritet, bidrar dette til å løfte autoriteten til alle URL-ene på nettsiden din. Dette er altså et samspill med flere variabler.

Do-follow vs. no-follow-linker

Det er verdt å nevne at det finnes to typer linker: do-follow-linker og no-follow-linker. En link som er merket med “no-follow”, gir ikke samme verdi som en do-follow-link.

Denne distinksjonen ble innført for en del år siden som et tiltak for å gi nettsteder muligheten til å linke til andre, uten å samtidig gi SEO-fordeler. Store nettsider som Linkedin og Facebook, som har ekstrem autoritet, benytter for eksempel hovedsakelig no-follow-linker.

Hvordan få linker?

Det er mange måter å få linker på. De beste linkene kommer av at du lager innhold andre linker til fordi innholdet er bra. Kvalitetsinnhold. For å få til dette, er promotering av innhold viktig. Du må bygge relasjoner med nettsider du ønsker å få linker fra.

Dersom noen skal gi deg en link, må de selv se verdi i dette. Det er derfor ekstremt viktig å satse på kvalitet. Ingen gir deg linker bare fordi du er snill og grei.

On-site og off-site må kombineres

Hvis du har lest artikkelen vår om on-site optimalisering, forstår du nå at søkemotoroptimalisering er et samspill mellom flere gjensidig utfyllende faktorer. Du lykkes ikke uten å tenke på helheten.

Godt innhold blir ikke lest på en nettside som laster tregt, eller som har dårlig brukervennlighet. Det fører igjen til at det gode innholdet ikke blir delt i sosiale medier. Som et resultat av dette, blir ikke innholdet ditt funnet av de som eventuelt kan linke til det.

Du bør derfor alltid tenke helhetlig når du jobber med SEO.

Trenger du hjelp til å komme i gang med søkemotoroptimalisering? Ta kontakt her.

Om innholdsprodusenten

Hei, jeg heter Sturla, og er markedssjef i Contxt. Du kan se alle artikler jeg har skrevet her. Send gjerne en E-post hvis du vil komme i kontakt med meg.

>