Slik lager du en innholdsstrategi som virker i 2018 - Contxt.no

Slik lager du en innholdsstrategi som virker i 2018

Innholdsstrategi

For å oppnå gode resultater med innhold, er det viktig at du lager en strategi du kan følge. Her får du en god og velprøvd oppskrift for å lage en innholdsstrategi for bedriften din. Følger du den, kan du måle resultater og sikre at du når målsettingene dine.

Definer målsettingene

En av de vanligste årsakene til at bedrifter mislykkes med innholdsmarkedsføring, er mangel på et tydelig mål. Finn derfor ut hva dere ønsker å oppnå.

Målsettingene legger føringer på hvordan dere skal arbeide med innhold. Når målsettingene er definert, kan dere beregne hva som kreves av tid og ressurser for å nå målet. Målsettingene må være forankret i bedriftens overordnede mål for salgs- og markedssvekst.

Definer målgruppen, og lag kundeprofiler

Du må definere hvem målgruppen din er. Dersom du tilbyr produkter eller tjenester som retter seg mot forskjellige målgrupper, må disse målgruppene defineres. I tillegg bør du lage en kundeprofil for hver av målgruppene, også kalt “persona”. Da er det lettere å tilpasse innhold, slik at det treffer de ulike målgruppene.

Kartlegg kundereisen

For å vite hva du skal kommunisere, og når du skal gjøre det, er det viktig at du kartlegger kundereisene til de ulike målgruppene dine. Da ser du lettere hvilket informasjonsbehov de har. Kundereisen består av følgende faser:

  1. Ubevisst forhold til problem
  2. Bevisst forhold til problem
  3. Løsningsbevisst
  4. Evaluering og kjøp

Idédugnad: Finn de gode innholdsidéene

Det å la markedsavdelingen komme opp med innholdsidéer alene, er en dårlig idé. Representanter for hele bedrifter bør delta. Salgsavdelingen har gjerne én forståelse av hva som er viktig. Produksjonsavdelingen ser ting fra et annet perspektiv. Det samme gjelder regnskapsavdelingen.

Få med et bredt spekter av mennesker, gjerne også folk utenfra, og få opp så mange ideer som mulig. I en brainstorming er det viktig ikke å sette begrensninger. Det kan du gjøre senere.

Det finnes flere verktøy du kan benytte i en idédugnad

Ubersuggest

For å lage innhold som skal bli funnet i søkemotorer, er det lurt å se på hva kundene dine faktisk søker etter. Ubersuggest er et verktøy som gir deg tall på gjennomsnittlig antall søkere på et bestemt søkeord eller begrep.

Buzzumo

Dette er et verktøy som hjelper deg å finne ut hva slags innhold som blir mest delt i sosiale medier. Da ser du hva slags innhold som gir resultater for konkurrentene dine, hvilke journalister og blogger som er autoriteter i din bransje, og mye mer.

Google Trends

Her kan du se hvilke temaer som er populære i Norge og andre steder.

Finn ut hva slags innhold målgruppen vil ha

Innhold består av mer enn bloggartikler og videoer. Du må derfor finne ut hva slags type innholdsstrategi som er relevant for målgruppen din, og når i kundereisen det passer.

Basert på idédugnaden fra forrige punkt, og vurdert opp mot kundereisen, kan dere se hva som er realistisk å lage ut fra budsjett, ressurser og tid.

Her er noen av de vanligste innholdsformene:

Bloggartikler

Dette er kanskje den vanligste formen for innhold. Bloggartikler blir fort indeksert i søkemotorer, og treffer de fleste målgruppene.

Blogginnlegg fungerer bra til å belyse ulike problemer kundene dine kan ha. Du kan skissere aktuelle problemstillinger, og vise hvordan disse problemene kan løses.

Dersom kvaliteten på innholdet er høyt, blir det også delt i sosiale medier. Da får du gratis drahjelp i markedsføringen.

Ebøker

Ebøker er bra for å gå mer i dybden på et tema. Dersom du allerede blogger, og har mye innhold, kan dette settes sammen til en ebok.

Hovedmålet med ebøker i innholdsmarkedsføring, er å få tak i e-postadresser. Du gir potensielle kunder noe av verdi, og får e-postadressen deres i bytte. Ebøker er også en fin måte å vise besøkende at dere vet hva dere snakker om, og dermed skape tillit.

Sjekklister

Sjekklister kan være en effektiv innholdsform. De er lette å lese, og målet med disse er å forenkle hverdagen til kundene. Dersom kundene går gjennom kompliserte prosesser, eller de jobber med en oppgave som har fallgruver, kan en sjekkliste være et nyttig verktøy.

Maler

En mal skal hjelpe kundene dine til å utføre en oppgave. Dersom du har maler som du vet kundene dine kunne spart tid ved å bruke, bør du dele disse. Det blir satt pris på, og kan gi deg kredibilitet og flere lojale kunder.

Videoer

Video er et godt alternativ til tekst for å skape variasjon. Søkemotorer oppdager også om du har videoinnhold på sidene dine, og det gjør deg mer synlig i søk.

Podcast

Podcast kan også være et godt alternativ. Man kan lytte til en podcast på vei til eller fra jobb, under en treningsøkt, eller i andre situasjoner hvor videoer eller artikler ikke passer.

Med en podcast kan du også etablere en nærmere relasjon til kunder over tid, og posisjonere deg som en autoritet innen ditt fagområde.

Infografikker

Med infografikk kan du fortelle mye på kort tid. Det er visuelt, og krever ikke så mye av mottakeren. Infografikker blir ofte delt med andre, og er en fin måte å spre et budskap på. Undersøkelser viser at effekten av visuell fremstilling av kunnskap er stor.

Lag en publiseringsplan

Når du har en plan klar for innholdet, bør du lage en publiseringsplan. Den skal si hvilket innhold som skal publiseres, når det skal publiseres, og i hvilken kanal det skal skje. I tillegg må planen si hvem som er ansvarlig for de ulike oppgavene.

Analyser og optimaliser

Etterhvert som flere besøkende begynner å ha interaksjoner med innhold dere har laget, er det viktig å analysere responsen. Hva er det som fungerer, og hva må forbedres?

Det er viktig å være åpen for å bearbeide innhold som allerede er publisert. Ved hjelp av verktøy som Google Analytics, får du gode data på hva som virker og hva som må forbedres. Det er ingen skam å forbedre og republisere innhold.

Om innholdsprodusenten

Hei, jeg heter Sturla, og er markedssjef i Contxt. Du kan se alle artikler jeg har skrevet her. Send gjerne en E-post hvis du vil komme i kontakt med meg.

>