SEO-innhold - Slik optimaliserer du innhold for søkemotorer - Contxt.no

SEO-innhold – Slik optimaliserer du innhold for søkemotorer

seo-innhold

Slik optimaliserer du innhold for søkemotorer

Som vi har beskrevet tidligere i artikkelen vår om on-site SEO, så er innhold en viktig SEO-faktor. Her tar vi for oss hvordan du kan optimalisere innhold, slik at nettsiden din blir mer synlig.

Googles jobb er å vise det mest relevante innholdet til den som søker. For å gjøre dette, ser Google på flere faktorer:

  • Hvor kommer den som søker fra?
  • Hvor er denne på vei?
  • Hva slags enhet gjøres søket fra?
  • Hva er søkehistorikken til den som søker?
  • Hva slags innhold oppsøker vanligvis den som søker?

Alt dette blir tatt med i “betraktningen” når algoritmen til Google viser søkeresultater. Din jobb er å forstå hvordan målgruppen din søker og hva slags innhold de vil ha. Og deretter optimalisere innholdet slik at det samsvarer med det målgruppen vil ha. 

Forstå den som søker

Forstå den som søker

Hvis du, for eksempel, driver en bedrift hvor du betjener kundene dine fra en eller flere bestemte lokasjoner, er det grunn til å tro at mange av de som trenger din hjelp søker fra en mobil enhet. Frisørsalong for eksempel. Hvis dette er tilfellet, er det også grunn til å tro at de som søker ønsker kort, konsis informasjon, fremfor en mengde informasjon som det tar tid å sette seg inn i. Din jobb blir da optimalisere innholdet for å gi folk på farten god brukervennlighet og svar på det du lurer på. 

Selger du derimot komponenter til oljeindustrien, og kundene dine er spredt over hele verden, er sjansen stor for at kundene bruker engelsk språk, og i større grad søker fra tradisjonelle desktop-enheter. 

Du må sette deg inn i situasjonen og utgangspunktet til målgruppen din, og lage innhold som løser behovet deres best mulig. 

Lag bedre innhold enn det som finnes fra før

lag bedre innhold

I tillegg til å ha kunnskap om den som søker, kan det være lurt å se på hva slags innhold som ligger øverst i søkeresultatene fra før. Hva slags spørsmål blir besvart på disse nettsidene? Hvordan presenterer de innholdet? Brukes det video, tekst eller bilder? Eller er det kanskje en kombinasjon?

Dersom du vil at ditt innhold skal få bedre synlighet enn det som ligger først i dag, må innholdet ditt være bedre og mer relevant.

Det kan derfor være lurt å bruke tid på å analysere innholdet som ligger på førstesiden av søkeresultatene på de søkeordene som er viktig for deg. Kan du bruke din kunnskap og erfaring til å lage noe som er bedre?

Tenk temaer, ikke søkeord

Tenk temaer ikke søkeord

Google og andre søkemotorer har i større grad beveget seg fra å analysere søkeord, til å se på temaer som helhet. Det kan derfor være lurt å se på innhold som temaer du ønsker å dekke. 

Er du for eksempel byggmester, kan det være lurt å se på prosessen med å bygge et hus. Hva er det kundene dine ønsker å få svar på i prosessen med å bygge nytt hus? Hvor begynner prosessen? Hva er det man spør om før man begynner prosessen med å bygge? Hvilke spørsmål har man underveis?

Din jobb blir å lage innhold som dekker hele prosessen kundene dine går gjennom og optimalisere innholdet mot temaet som helhet. Da vil Google se på nettsiden din som et ressurssted for temaet, og gi nettsiden god eksponering.

Det er viktig at du strukturer innholdet ditt godt. Tenk at hver side bør dekke et tema, og at disse linkes mot hverandre basert på relevans. Det kan være hensiktsmessig å ha egne kategorisider som viser vei videre til spesifikke temaer under et hovedtema.

Tilpass innholdet til funksjonaliteten i søkemotorene

Tilpass innholdet

Opp gjennom årene har Google introdusert flere nye måter å presentere innhold på. De du sikkert kjenner til, er bilder, nyheter, kart og videoer. Disse utgjør bare en liten del av måten innhold blir presentert på.

Nå har Google for eksempel begynt å presentere søkeresultater som tekstutdrag, også kalt snippets. Det er korte, beskrivende definisjoner på ting. En annen form, er å vise oppskrifter, som matoppskrifter eller steg for steg forklaringer for å utføre ulike oppgaver. En tredje form, er faktabokser som samler kort, konsis informasjon om et tema eller en person. Her finner du en oversikt over de vanligste presentasjonsformene. 

Du kan til en viss grad påvirke hvordan innholdet ditt blir presentert, men du har aldri noen garanti for at det blir slik eller slik. For å være sikker på at innholdet ditt alltid vises på best mulig måte, må du derfor klargjøre det for alle de ulike presentasjonsformene. Det kan kreve litt arbeid og ta litt tid, men når det først er gjort så vil effekten kunne bli stor.

Mobile first

mobile first

Det er også viktig å tenke på at innholdet må se like bra ut på mobile enheter som desktop-enheter. Google indekserer innhold basert på hvordan den mobile versjonen ser ut. Dersom du har innhold som ikke ser bra ut på mobil, må du enten fjerne dette eller lage egne mobiltilpassede versjoner for innholdet. Eksempler på dette kan være infografikker eller detaljerte bilder som er vanskelig å se fra en mobil enhet.

Vil du lære mer om SEO? Klikk her for å se andre artikler om SEO.

Trenger du hjelp til å få bedriftens nettside synlig i søk? Vi kan hjelpe.

 

Om innholdsprodusenten

Hei, jeg heter Sturla, og er markedssjef i Contxt. Du kan se alle artikler jeg har skrevet her. Send gjerne en E-post hvis du vil komme i kontakt med meg.

>