On-site SEO – Tiltak du kan gjøre på nettsiden for økt synlighet - Contxt.no

On-site SEO – Tiltak du kan gjøre på nettsiden for økt synlighet

on-site SEO

On-site SEO er den delen av SEO-arbeidet du kan gjøre på din egen nettside. Dette kalles også “teknisk SEO” eller “on-page SEO”. I denne artikkelen ser vi på hva on-site SEO består av, og hvordan du bør gå frem for å lykkes med det.

Før vi går inn på de ulike elementene, er det viktig å huske at SEO handler om å gi besøkende en god brukeropplevelse. Du oppnår ikke gode resultater ved bare å fokusere på enkelte av de tingene vi går gjennom. Du må klare å skape en helhetlig god opplevelse. Men da får du også resultater av arbeidet du legger ned.

Vi deler on-site SEO inn i tre hoveddeler

  • Innhold
  • Arkitektur
  • HTML

Innhold

Den viktigste å tenke på når det kommer til on-site SEO, er i hvilken grad innholdet ditt gir verdi til besøkende. Hva er det de besøkende ønsker svar på? Hvem er målgruppen din, og hvordan ønsker de å få presentert innholdet? Bør det være tekst, bilder, video eller lyd? Eller kanskje en kombinasjon av disse?

For å lykkes med on-site SEO, må du lage relevant innhold, presentert på en god måte. Videre bør du se på hva konkurrentene dine gjør. Skal Google velge ditt innhold foran det som allerede eksisterer, må ditt innhold være bedre.

Du kan lese mer om hvordan du optimaliserer innhold i denne artikkelen.

Søkeordanalyse

For å avdekke hva du bør lage av innhold, må du jobbe med søkeordsanalyse. Det betyr at du må kartlegge hva målgruppen din søker på. Gjennom å kartlegge hva målgruppen din søker på kan du lage innhold som retter seg spesifikt mot dette.

Folk søker ofte på mange ulike måter for å få svar. Ta søkeordet “markedsanalyse” som eksempel. Hvem søker på det? Sannsynligvis mange markedsføringsstudenter, i tillegg til ledere og ansatte i markedsavdelinger. Disse to målgruppene er gjerne på utkikk etter ulike ting.

Avhengig av hvem du er og hva du vil, bør innholdet bygges opp og fokusere på å besvare ulike oppgaver ved søket. Studenter er for eksempel ute etter annerledes informasjon enn det enn markedssjef er.

Fra ord til temaer

For noen år siden var søkeord, og gjerne direkte bruk av søkeord, viktig. Nå som Google har blitt flinkere til å analysere innhold på nettsider, har helheten i innholdet blitt viktigere. Synonymer spiller en større rolle enn før, og Google fokuserer mer på temaer og hvor bredt et tema blir dekket.

Tidligere kunne du oppnå god synlighet ved å skrive én enkelt artikkel med fokus på ett søkeord. Nå har det blitt viktigere å dekke temaer bredt. Dette må du ta hensyn til når du planlegger eget innhold.

Hold innholdet oppdatert

Google følger med på hvor oppdatert innholdet ditt er. Dersom du ønsker å oppnå synlighet innen et tema over tid, bør du oppdatere innholdet. Det er derfor viktig å følge med på trender og utvikling, og sørge for at innholdet ditt alltid er oppdatert og relevant.

Lag innhold som kan presenteres på ulike måter

Google introduserer stadig nye måter å presentere innhold på i søkemotoren. Det kan bli presentert som tekst, bilder, video, produkt, tabeller eller tekstutdrag. Det er derfor viktig å tenke på hva du skal svare på, og hvordan sidene dine skal optimaliseres for disse søkene. Det er ofte snakk om flere ulike typer søk.

Arkitektur

God arkitektur handler om at nettsiden skal være brukervennlig. Besøkende, så vel som søkemotorer, må ha enkel tilgang til nettsiden din. Både for å absorbere innhold, men også for å navigere i innholdet.

Sikkerhet

Sikkerhetsstandarden på internett i dag heter HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Tidligere holdt det med HTTP, men nå blir nettsider som ikke bruker HTTPS merket som usikre. Disse havner langt nede i søkeresultatene så lenge det finnes andre relevante nettsider som benytter HTTPS.

Hvis du er usikker på om du benytter HTTPS, kan du se etter i adresselinjen i nettleseren din. Står det https:// foran URL’en din?

Slipp søkemotorene til

For at søkemotorer skal få tilgang til nettsiden din, må den kunne indekseres av Google’s og andre søkemotorers “roboter”. Disse robotene kartlegger hva som finnes av innhold på nettet, og kategoriserer innholdet.

For å sjekke om nettsiden din er indeksert i google, kan du skrive “site:ditt-domene” i søkevinduet. Da ser du hvilke URL-er på domenet ditt som er indeksert i den aktuelle søkemotoren. Du bør også ha en sitemap som er et kart for søkeroboter. En sitemap kommer i to formater; HTML og XML. I SEO sammenheng er det XML vi referer til. Hvis du ikke har en sitemap kan du lage en her

XML står for Extensible Markup Language, og det hjelper søkeroboter med å navigere på nettsiden din.

Mobilvennlighet

Sidene dine må gi en like god brukeropplevelse på mobil og nettbrett som på desktop. Det er derfor viktig å sjekke at bilder, tekst og annet innhold ser bra ut på alle enheter, og at navigasjonen på siden din fungerer som den skal. Ofte må du tilpasse innholdet for at dette skal fungere optimalt.

Duplisert innhold

Hvis du har flere URL-er på nettsiden din med forholdsvis likt innhold, vil det forvirre både besøkende og søkemotorer. For søkemotorene kan det virke som om du konkurrerer med deg selv om å komme øverst i søkeresultatene. Da kan resultatet bli at ingen av URL-ene får ønsket synlighet.

For brukernes del blir det forvirrende, fordi de opplever at ulike URL-er har likt innhold. Fra et SEO-perspektiv kan du også oppleve at andre nettsider linker til ulike URL-er, når du ville vært mer tjent med å ha én sterk URL som mange linker til.

For å unngå problematikken med duplisert innhold, kan du opprette en permanent omdirigering (av typen 301). Da vil besøkende automatisk bli flyttet til URL-en du ønsker å vise. Dette hjelper besøkende med å finne riktig innhold, og søkemotorer med å vise riktig innhold.

Hastighet

Hastighet er en viktig faktor i on-site SEO. Trege nettsider blir oftere forlatt av besøkende, og i et SEO-perspektiv er det dårlig nytt. De vanligste årsakene til at en nettside laster tregt, er bruk av store bilder, eller at nettsiden har en svak programmeringsstruktur. Vil du vite hvor mange besøkende din nettside mister grunnet lang lastetid, kan du bruke Googles eget testverktøy for å få svar.

CSS og Javascript kan også gjøre at en nettside laster tregt. CSS er kodespråket for hvordan grafikk vises på nettsider og i andre digitale kanaler. CSS står for Cascading Style Sheets. Det er mange fordeler med CSS, men ofte kan koden være formatert dårlig, noe som senker lastetiden til nettsiden. 

Du kan lese mer om hastighetsoptimalisering her

Javascript brukes på nettsider for å gi økt funksjonalitet. Ofte ligger det javascript i skjemaer du fyller ut, eller i slidere med bilder. Problemet med javascript er at det kan ta tid å laste, og det gjør at nettsiden blir treg.

HTML

HTML er et programmeringsspråk som i SEO-sammenheng brukes for å fortelle søkemotorer hva ulike deler av innholdet ditt er. Før programmerte man gjerne nettsider direkte i HTML. Men moderne og brukervennlige CMS-systemer, som WordPress og Joomla, har forenklet dette betraktelig.

Dette er de ulike HTML elementene du må formatere riktig:

Titler

For å fortelle en søkemotor hva en URL handler om, er tittelen viktig. Tittelen til en bestemt URL bør være unik, og den bør inneholde søkeord du ønsker å være synlig på. Du skal kun ha én tittel på hver url.

Metabeskrivelse

Søkemotorene bruker metabeskrivelsen til å hente ut et tekstutdrag som skal presenteres i søkeresultatene. Dette er ikke lenger å regne som en direkte ranking-faktor, men har mye å si for hvor mange som klikker seg inn på nettsiden din fra søkemotoren. Selv om det ikke regnes som en viktig SEO-faktor, anbefales det å bruke søkeord i metabeskrivelsen.

Overskrifter (H1)

I tillegg til at overskriften bidrar til å fortelle leseren hva innholdet er (leservennlighet), bruker søkemotorene den til å gjøre seg opp en mening om innholdet. En hovedregel er at H1-taggen brukes én gang, i tittelen. Deretter kan du tenke som om du skriver en artikkel i Word. Du bruker H2 for underoverskrifter, og H3 for overskrifter under en H2-overskrift. Bruk gjerne søkeord som du vil optimalisere for i H1- og H2-overskriftene.

Bilder

Du bør alltid merke bilder. Det gjøres med det som kalles en ALT-tag og med en beskrivelse. Dette fordi Google indekserer bilder, så det kan være en god kilde til trafikk. Men også fordi du kan ha besøkende på nettsiden din som av ulike årsaker ikke kan se bildene.

Faktorene vi har nevnt her, er de viktigste on-site seo faktorene. Ved å følge disse rådene, vil du ha et godt utgangspunkt for å tilfredsstille søkemotorene.

Om innholdsprodusenten

Hei, jeg heter Sturla, og er markedssjef i Contxt. Du kan se alle artikler jeg har skrevet her. Send gjerne en E-post hvis du vil komme i kontakt med meg.

>